Waarom iedereen ‘It’ bezoekt

 

De nieuwe horrorfilm ‘It’ die begin September uitkwam is nu al een wereldwijd succes met recordbrekende cijfers. De film is gebaseerd op het boek van Stephen King en is het eerste deel van een remake van de in 1990 verschenen gelijknamige mini-serie. De film bracht het eerste weekend al ruim 120 miljoen op waarmee het, gekeken naar het openingsweekend, de meest verdienstelijke horrorfilm ooit is. Op dit moment heeft de film al ruim een half miljard opgebracht. Een mooi bedrag met een budget van ‘maar’ 35 miljoen. Met deze cijfers is het niet zo gek dat er nu ook al aangekondigd is dat er een vervolg aankomt in 2019. Wat wij bij Beter Vindbaar vooral interessant vinden, is de reden waarom zoveel mensen juist voor deze film een kaartje kopen. Vanuit het marketing perspectief zochten wij het uit.

 

It is meest verdienstelijke horrorfilm ooit

Voor ieder wat wils

‘It’ is zoals al gezegd gebaseerd op het boek van Stephen King en tevens een remake van de verfilming uit 1990. Binnen het vak marketing is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn van je potentiële klanten, in dit geval het publiek. Het publiek voor een remake bestaat normaal gesproken uit twee verschillende groepen, namelijk de mensen die bekend zijn met het origineel en mensen die het origineel nog niet kennen. De makers hebben dit duidelijk geweten. De remake heeft enerzijds een modern jasje gekregen door middel van intensievere scenes en special effecten. Ook is de tijd waarin de film zich afspeelt verandert van de jaren ’50 naar de jaren ’80, om het niet te oubollig te laten lijken. Anderzijds zijn een aantal scenes precies overgenomen uit het origineel en zit de film vol met referenties naar het boek. Hierdoor is de film voor beiden doelgroepen interessant om te bezoeken.

Timing perfect

Het komt verder ook niet verkeerd uit dat de antagonist van de film voornamelijk op het witte doek verschijnt als moordlustige clown, nadat in 2016 meerdere meldingen van in het openbaar gespotte killerclowns het nieuws hebben gehaald. Killerclowns waren ‘hot’ en iedereen huiverde bij het idee om ’s nachts een dergelijk schepsel tegen het lijf te lopen. Vervolgens hangt er een poster in de bioscoop van een enge clown verscholen achter een handvol ballonnen en iedereen is verkocht. En als mensen door de poster nog niet overtuigd waren, was er nog de trailer van de film en de vele posts op social media. Marketing van de bovenste plank, als je het ons vraagt.

Wordt vervolgd…

Door een goede marketingsstrategie is de nieuwe verfilming van ‘It’ een goudmijn gebleken. Door goed in te spelen op het publiek, wat bestaat uit fans van het origineel en de nog niet-bekenden van het werk van Stephen King. Daarnaast waren er de nieuwsberichten rondom killerclowns om de film alvast op te hypen. Of de film daadwerkelijk goed is laten wij in het midden. Smaken verschillen immers. De meningen zijn er in ieder geval over verdeeld, al werd de film tot nu toe wel redelijk tot goed ontvangen door de critici. Desalniettemin hoeft de kwaliteit van de film niet altijd doorslaggevend te zijn voor succes. Zo kan marketing zomaar meer bijdragen aan het succes. Al zal de marketing voor het vervolg wellicht iets minder belangrijk zijn na het succes van het eerste deel…