Snijdt Google zichzelf in de vingers?

 

Een aantal weken terug zag ik dat de advertentielogootjes in Google zijn veranderd. Het advertentie logo heeft een bijzondere ontwikkeling doorgemaakt en steeds meer werd mijn gevoel bevestigd: advertenties op Google werken niet en Google heeft het zelf door!

Wat zijn Google Advertenties?

organisch-versus-advertisementsGoogle Advertenties zijn de advertenties van een bepaalde webpagina van een bepaalde website die áltijd bovenaan op Google staan (zie plaatje). Maar op deze manier bovenaan komen in de Googleresultaten is niet gratis. Je betaalt voor de Google Advertentie voor iedere keer dat iemand op die link klikt waarvoor jij je advertentie hebt geplaatst. Iedere klik kost dan bijvoorbeeld 1 euro. Een kritisch persoon hoor ik al denken: wat als mijn concurrent 30 keer op die link klikt? Dat gevoel wordt bevestigd: 30 euro verspild en geen nieuwe klant of prospect. Zonde van het geld.

Ontwikkeling icoontje en wat bevestigt dit?

adwors-icons-logo-google-advertising Het Google advertentie-logootje dat de organische zoekresultaten van de betaalde zoekresultaten onderscheidt, is van een kanariegeel, naar een ingekleurd groen, naar een wit met groen randje gegaan.
Beter Vindbaar werkt niet met Google advertisements. Wij geloven daar niet in, zeker omdat heel veel mensen de advertenties overslaan. Wij zorgen er juist voor dat je hoger in de organieke vindbaarheid terechtkomt. Maarliefst 94% van de Googlers slaat de advertenties over (Goodwin, 2012). Met Beter Vindbaar kom je dan wel onder de advertenties terecht, maar klaarblijkelijk slaat iedereen die toch over. Dus niet the best of the rest, maar the best of the best!

 

Wat bevestigt dit nu eigenlijk? Zoals je in de ontwikkeling van de plaatjes ziet, wordt het icoontje van de advertenties steeds meer gecamoufleerd. Dit lijkt een logische ontwikkeling, omdat uit het werk van Goodwin blijkt dat de advertenties een hoog Skip-gehalte hebben. Wanneer het dus minder duidelijk wordt dat het gaat om advertenties, zullen dientengevolge meer mensen op de advertentie klikken. Desalniettemin slaan mensen niet zomaar de advertenties over. Vaak kom je via die link niet op de juiste plek terecht. Dat komt omdat de advertenties zoveel mogelijk in de breedte denken om zo veel mogelijk personen te bereiken. Dit levert Google immers meer geld op (betaald per klik). Laat je derhalve niet om de tuin leiden door het nieuwe icoontje van Google en sla de misleidende advertenties gewoon over! Google weet dat de advertenties niet werken, en snijdt zichzelf flink in de vingers door dat op deze manier duidelijk te maken!