Voor u niets nieuws al die nieuwsbrieven; u krijgt ze natuurlijk dagelijks! De nieuwsbrief van Bol.com, de nieuwsbrief van Zalando, de nieuwsbrief van CoolBlue en de nieuwsbrief van de slager om de hoek, u klikt ze braaf open, verwijdert ze meteen, leest ze stuk voor stuk of schrijft u ervoor uit. Maar hoe komen die bedrijven aan uw e-mail? En mogen ze u wel zomaar aanmelden voor hun nieuwsbrief? In dit stuk staat centraal wat bedrijven wel en niet mogen met betrekking tot hun nieuwsbrief.
Wetgeving
Twee bronnen zijn heel erg belangrijk als het komt tot nieuwsbrieven. Op de eerste plaats komt de Telecomwet, opgesteld door het Parlement. Daarnaast heeft de Stichting Reclame Code ook een code opgesteld (de NL Raclame Code) waarin ook regels staan. De eerstgenoemde kan boetes tot 450.000 euro opleggen; de laatstgenoemde slechts een waarschuwing.
Wat moet je doen/wat mag je niet doen?
Uitzondering voor bestaande klanten
Wanneer de ontvanger al klant is mag hij passief worden ingeschreven. Echter geldt dan wel dat het voor de klant duidelijk moet zijn geweest dat zijn e-mailadres voor commerciƫle doeleinden kan worden gebruikt en dat de klant tegen de verkrijging van zijn e-mailadres verzet heeft kunnen maken.
Andere uitzondering
Servicegerichte e-mailings, dienstmededelingen of interne e-mails hoeven geen afmeldlink te bevatten.
Tot slot
Bent u naar aanleiding van dit bericht benieuwd of u zich allemaal aan de regels houdt? Of wilt u graag een nieuwsbrief beginnen? Neem dat gerust contact met mij op via j.vddonk@betervindbaarbv.nl of 0650971888