zoekmachine optimalisatie meten

Beter vindbaar in 5 stappen

 

De naam van ons bedrijf zegt het al: Eén van onze diensten is het beter vindbaar maken van websites. Het resultaat hiervan is dat meer mensen je website bezoeken. Hier kunnen dan weer meer verkopen uit voortkomen.

In dit artikel zullen we aan de hand van 5 stappen het verbeteren van de vindbaarheid toelichten.

1. Zoekterm kiezen

Bij vindbaarheid gaat het erom dat jij hoog in Google staat wanneer mensen bepaalde zoektermen intypen in Google, maar hoe kies je nu een goede zoekterm? Logischerwijs kies je voor  een zoekterm die geassocieerd wordt met het product of de dienst die door jou wordt aangeboden.

Een tactiek om een goed zoekwoord te selecteren is om je te verplaatsen in je klanten. Wat zouden zij op Google intypen als ze op zoek zijn naar jouw product? Op deze zoekterm wil jij gevonden worden met je website. Een voorbeeld hiervan is een autoverhuur bedrijf die “verhuurbedrijf” selecteert als zoekterm terwijl mensen die op zoek zijn naar een huurauto zoektermen zoals “auto huren” veel waarschijnlijker zullen intypen dan “verhuurbedrijf”.

2. Zoekwoorden controleren op populariteit

Wanneer je een aantal goede zoektermen hebt geselecteerd kunnen wij met een tool de populariteit controleren, zodat de focus niet ligt op een zoekterm die niet populair is. In de vorm van een zoektermanalyse kunnen wij hier inzicht in verschaffen.

3. Schrijven van content

De volgende stap is het schrijven van content voor op je webpagina’s. Bij het schrijven en vormgeven van je webpagina’s is het belangrijk altijd met één vuistregel rekening te houden. Wanneer de tekst op een pagina prettig leest en oogt voor je bezoekers, krijgt de pagina ook meer waardering vanuit Google met als gevolg dat de pagina ook hoger komt te staan. Een duidelijke beschrijving van je dienst of product, duidelijke tussenkopjes, goede spelling en informatieve illustraties als ondersteuning van je content zijn voorbeelden van factoren die positief werken op je positie in de zoekresultaten.

4. Metatags toevoegen

Metatags zijn de woorden die je toevoegt aan je webpagina om te omschrijven wat er op die pagina staat. Deze tekst wordt niet weergegevens op de webpagina zelfs. Wat is dan de functie van die metatags, hoor ik je denken? Nou, Metatags hebben een heel belangrijke functie: Deze tekst wordt namelijk gelezen door Google. Alle resultaten die je op Google vindt, zijn metatags. Hiermee kun je dus heel gericht op Google zetten wat je op Google wilt hebben. Metatags zijn eigenlijk een bericht aan Google met de informatie welke jij op Google wilt hebben. Heb je geen metatags, kiest Google zelf welke tekst hij van jouw webpagina op Google presenteert.

5. Analyseren van bezoekersaantallen

De laatste stap is misschien wel de belangrijkste stap van het stappenplan. Nadat je de verbeteringen hebt doorgevoerd wil je natuurlijk weten wat de impact is. Komen er meer bezoekers naar je website? En zo ja, hoeveel dan? En wat is het gedrag van de bezoekers op je website? Om deze gegevens te analyseren gebruiken wij de tool Google Analytics. Dit is een gratis te gebruiken tool die interessante inzichten biedt over de prestaties van jouw website. Aan de hand van de resultaten kunnen er aanpassingen doorgevoerd worden.